Kiusaamisesta kannustamiseen

Laajojen kansalaispiirien suuresti kunnioittama presidenttimme laittoi pystyyn koulua koskevan kampanjan.  Hän ei ryhtynyt kampanjoimaan digiloikan, modernin koulurakentamisen tai edes yrittäjäkasvatuksen puolesta, vaikka arvattavasti kannattaa niitäkin kaikkia.  Hän näki tarpeelliseksi nostaa esille kiusaamisen ongelmat ja ehkäisyn ja käynnistää näkyvän ja kuuluvan liikkeen asian tiimoilta.

Diandran ja Robinin tähdittämän kampanjan idea on tuore: pyritään rakentamaan kannustavaa ilmapiiriä ja tukemaan kiusattua sen sijaan, että keskityttäisiin kieltoihin ja vahtimiseen.  Omassa luokassani idea otettiin innokkaasti vastaan ja teimme yhteiskuntaopin tunnilla kampanjan henkeen sopivia julisteita.  Oppilaat keksivät lauseita, joiden uskoivat antavan kiusatulle itseluottamusta ja tuottavan hänelle iloa.  Kun katsoin valmiita julisteita, tunsin ilon virtaavan omaankin sydämeeni: ”Olet rohkea, kun pelkäät, ja silti uskallat”, ”Olen puolellasi”, ”Olet kiva”, ”Sinä pystyt siihen” ja niin edelleen.  Kukapa ei haluaisi kuulla tuollaisia lauseita, ja varsinkin silloin, kun mieli on maassa.  Julisteiden tekeminen oli oppilaista niin mukavaa puuhaa, että heitä piti patistella lähtemään kotiin, kun tuo koulupäivän viimeinen tunti oli ohi.

Kun vuoden 2014 opetussuunnitelman perusteiden ensimmäiset luonnokset oli julkaistu, ja omassa kunnassani alettiin orientoitua uusiin ajatuksiin, kyselin silloiselta kuudennelta luokaltani millainen heidän mielestään on hyvä koulu.  Yksi asia nousi kyselyssä selkeästi eniten esille: Hyvässä koulussa ei kiusata.  Samaa olin kysellyt ennen tuota ja olen kysellyt myös sen jälkeen, ja vastaus on aina ollut samansuuntainen.  Olen oppilaiden kanssa täydellisesti samaa mieltä. Uskon, että toinen toistaan kannustava ja kiusaamiseen torjuvasti suhtautuva ilmapiiri on yksi oppimisen tärkeimmistä kannustimista.

Ihminen on kokonaisuus, jossa oppimista ei voida erottaa hyvinvoinnista.  Turvallisuudentunne rakentaa hyvinvointia.  Kun lapsi tuntee kuuluvansa tärkeänä jäsenenä omaan ryhmäänsä ja saa arvostusta, myös oppiminen nousee tasolle, jolle sen on mahdollista nousta.

Virheen tekeminen ja epäonnistuminen ovat tunnettuja kiusaamisen syitä.  Kiusaamista kokenut lapsi voi mokaamisen pelossa vetäytyä kuoreensa ja karttaa kaikkea näkyvää tekemistä luokassa. Kannustavassa ilmapiirissä virhettä ei tarvitse pelätä, vaan sekin pystytään ottamaan osaksi yhteistä oppimista.

On hienoa, että presidenttimme on nostanut keskustelun ja kehittämisen keskiöön asian, joka oppilaiden mielestä on se kaikkein tärkein.  Jospa jatkossa yhä useampi suomalainen lapsi voisi aamulla lähteä kouluun varmana siitä, että koulussa on paikka juuri hänelle juuri sen kokoisena, näköisenä ja luonteisena kuin hän on.  Ja jospa jokainen oppisi näkemään kaverin, joka tarvitsee kannustavan viestin ja oppisi sen tavalla tai toisella myös ilmaisemaan.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

91 − 86 =