Kaveriasiat ykköseksi

Tutustuessani uuteen ryhmään ilmoitan heti aluksi, että jokaisen on opittava muistamaan läksynsä, pidettävä välineet mukana ja tehtävä ahkerasti ja paneutuvasti työtä oppitunneilla. Totean myös, että jokaiselle voi näissä asioissa tulla unohduksia ja laiminlyöntejä, ja ne sitten hoidetaan pois päiväjärjestyksestä joko samana päivänä tai muuna sopivana aikana.  Kenenkään ei tarvitse kokea olevansa toivoton tapaus, jos jotain joskus unohtuu.  Lisään vielä, että en odota, että koko luokka olisi kympin porukkaa.   Riittää, kun jokainen tekee työtä ja yrittää parhaansa.  Maailmassa löytyy kyllä tehtäviä kaikenlaisille ja –tasoisille osaajille.  Koetan rohkaista oppilaita ottamaan koulunkäynnin rennosti, vaikka työtä odotankin jokaisen tekevän ahkerasti.  Näiden asioiden jälkeen sanon hyvin painokkaasti sen tärkeimmän:

–Mutta sitä en kerta kaikkiaan siedä, että tässä luokassa kukaan tulee kiusatuksi.  Täällä ei naureta tai virnuilla kenellekään mistään syystä, ei virheen takia, ei pukeutumisen takia, ei puhetyylin takia, ei minkään syyn takia.  Täällä ei tönitä eikä tunkeuduta toisen yksityisalueelle ilman lupaa.  Välitunnilla pidetään huoli siitä, että kaikilla on joku kaveri eikä ketään jätetä yksin.  Tämä on minulle opettajana kaikkein tärkein asia, ja tulen puuttumaan jokaiseen tapaukseen, jolla kiusaamattomuusperiaate rikotaan.

Kertaakaan vielä ei ole käynyt niin hyvin, että kiusaamista ei olisi lainkaan esiintynyt.  Mutta eipä ole myös koskaan käynyt niin, että en olisi asiaan puuttunut, kun kiusaamista on tapahtunut ja se on tullut tietooni.  Niissä tilanteissa ei mikään vaivannäkö ole mielestäni turha.  Pidän lukuvuoden mittaan usein kyselyjä, joissa oppilaat saavat kertoa millä mallilla kaveriasiat ovat luokassa.  Jos saan opettaa samaa luokkaa useamman vuoden, saan lähes poikkeuksetta lopulta ilon nähdä porukan, joka todella viihtyy keskenään ja jossa tarkoituksellista kaverin loukkaamista ja vahingoittamista ei juuri esiinny.  Vähintäänkin osataan sopia tällaiset asiat.

En käytä omassa luokassani sellaista kiusaamisen ehkäisemiseen tähtäävää aineistoa, jossa esitellään konkreettisia kiusaamistilanteita.  Olen pannut merkille, että niiden esittämisellä voi olla täysin päinvastainen vaikutus, kuin on kuviteltu.  Kypsymättömässä joukossa voidaan nauraa kiusaamiselle ja kuvatun uhrin kohtalolle ja jopa ottaa mallia siitä, mikä on esitelty huonona esimerkkinä.  Tehokkaampaa on tuoda esille kaveruuden ja yhdessä olemisen viihdyttävyyttä ja palkitsevuutta.

Lapset ovat lapsia, eikä heiltä voi vaatia syvällistä ymmärrystä kaverin tunnemaailmasta tai omasta roolista luokkayhteisössä.  Opettajan auktoriteetilla ja aukottomalla puuttumisella on mahdollista saada aikaan tilanne, jossa kiusaaminen aletaan kokea yksiselitteisesti vääräksi.  Tämän lisäksi tietysti haetaan kykyä asettua toisen ihmisen asemaan lukemalla, katsomalla, kuuntelemalla, piirtämällä, näyttelemällä ja niin edelleen. Empatiataitojen kehittyessä lapsi toivottavasti vähitellen ymmärtää, miksi opettajan asenne tässä asiassa on niin jyrkkä. Tätä ymmärrystä ei kuitenkaan voi jäädä odottelemaan.  Sen sijaan voi tehdä parhaansa, että tilaisuuksia kiusaamiseen tarjoutuisi mahdollisimman vähän ja syntyneet tilanteet hoidetaan jämäkästi.  Kun luokassa vielä tehdään usein yhteishenkeä rakentavia ryhmätehtäviä, opetellaan keskinäisen kannustamisen tapoja, lasketaan leikkiä ja nauretaan paljon, muuttuu kiusaaminen tylsäksi jutuksi, joka ei enää oikein kiinnosta ketään.

Pari päivää sitten juttelimme tästä asiasta muutaman oman kuudennen luokkani oppilaan kanssa.  Kerroin kirjoittavani seuraavaksi blogiini kiusaamisesta.  Olisiko heillä siihen jotain ajatusta?  Ryhmä tuntui olevan yhtä mieltä siitä, että kaikkein tärkein asia koulussa on, että on edes yksi kaveri.  Silloin kestää jopa kiusaamisen.  Mutta hienointa on, jos kaikilla on kaveri ja ketään ei kiusata.  Silloin kouluun on kiva tulla ja oppiminenkin sujuu, kun ei tarvitse jännittää.  Siinähän se tuli ruohonjuuritason ohje koulu-uudistuksiin: Kaveriasiat ykköseksi!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

31 − 26 =